המדריך לבחירת פרוביוטיקה

איך בוחרים פרוביוטיקה?

לא כולם יודעים בדיוק מה זה, אבל רובנו כבר יודעים שכדאי לצרוך פרוביוטיקה.

אז בוא נעשה קצת סדר בבלגן..

מה זה פרוביוטיקה?

פרוביוטיקה הוא מונח מיוונית שמשמעותו למען החיים (פרו- למען, ביוטיקה- חיים. התגלגלות של המילה ביו).

למעשה מדובר בתוסף מזון המכיל חיידקים ידידותיים התורמים לאיזון החיידקים המזיקים במעיים ובפה.

כמו בכל דבר בחיים גם במערכת בעיכול יש לשמור על איזון בין הטובים לרעים. ככל שירבו החיידקים הטובים במעי יהיה פחות מקום להשתרשות והתרבות של החיידקים הרעים, הפתוגנים כמו ההליקובקטר, הקנדידה ושאר מריעין.

פרוביוטיקה

מהו תפקיד פרוביוטיקה?

חיזוק מערכת העיכול-

הפרוביוטיקה תורמת לשיפור תהליכי מערכת העיכול ומסייעת לטיפול בתופעות לוואי וזיהומים שנגרמים כתוצאה משימוש באנטיביוטיקה. פעילות הפרוביוטיקה מתבטאת במתן בקטריות “טובות” (בעלות השפעה חיובית) והן מסייעות בשיפור תהליכי העיכול, לרבות התמודדות עם החיידקים החודרים לגוף דרך מערכת זו.

חיזוק מערכת החיסון-

החיידקים הפרוביוטים מסייעים למעי הגס, בו נמצאת 70% ממערכת החיסון של גוף האדם ותורמים לחיזוק מערכת החיסון.

מחקרים רבין מצביעים על יעלותה של הפרוביוטיקה במצבים כמו מחלות דלקתיות במערכת העיכול וסיוע למערכת החיסון בגופינו ובמערכת העיכול בפרט. הפרוביוטיקה יעילה גם בטיפול במחלות חורף, זיהומי מעיים (לרבות שלשולים והצטברות גזים) סיוע בזיהומים משניים הנגרמים משימוש ממושך באנטיביוטיקה.

מתן תרופות אנטיביוטיות אמנם מחסל את החיידקים מחוללי המחלה, אך באותה שעה גם הורג את אוכלוסיית החיידקים “הטובים” במערכת המעיים. מסיבה זו מומלץ לאלה הנוטלים טיפול אנטיביוטי ממושך לצרוך יוגורט, כדי להחזיר את החיידקים “הטובים” ולשמור על איזון פלורת (אוכלוסיית החיידקים) המעי.

מי צריך ליטול פרוביוטיקה?

  • כל מי שנוטל טיפול אנטיביוטי. יש להקפיד על הפרש של מספר שעות בין נטילת הפרוביוטיקה והאנטיביוטיקה. אנו לא רוצים שהאנטיביוטיקה תחסל את החיידקים הטובים.
  • מי שסובל ממערכת חיסון חלשה, אלרגיות, נטייה לחלות ו”לתפוס” כל חיידק ווירוס שעובר בסביבה. מי שסובל מאלרגיות רק בתקופות המעבר מומלץ שיתחיל נטילה של הפרוביוטיקה כחודש לפני תקופת המעבר.
  • מי שסובל ממערכת עיכול רגישה, קשיי עיכול, מחלות דלקתיות במערכת העיכול.

איך לבחור פרוביוטיקה?

גיוון

חפשו פרוביוטיקה המכילה מיגוון של חיידקים.

  • בפרוביוטיקה למעי רגיז: כדאי שהם יכללו גם את הזנים אינפנטיס (infantis) ו – פלנטרום (plantarum) ולקטובצילוס אצידופולוס.
  • בפרוביוטיקה לילדים: יש לחפש חיידקים מסוג ביפידובקטריום.
    בפרוביוטיקה לנשים: חפשו נוכחות של חיידקים מסוג לקטובצילוס.

מומלץ מאוד להחליף מוצר מדי פעם ולשים לב האם יש הבדל בתחושה.

מינון

בהתאם לחומרת הבעייה חשוב שיהיו לא פחות מ 12 מיליארד חיידקים לשימוש למניעה עד 450 מיליון (VSL#3) .

הרבה פעמים הרכב הפרוביוטיקה חשוב יותר מכמות החיידקים הכללית. יש היום פרוביוטיקות המותאמות לפי צרכי המטופל ונותנים פתרון מדוייק ויעיל. מומלץ מאוד להתייעץ עם מטפל  שמכיר אתכם ולא להסתפק בפורמולת מדף שממליצים עליה בחנות הטבע…

פרה-ביוטיקה או פרו-ביוטיקה?

הפרה-ביוטיקה הוא למעשה ה-FOS. אלה הסיבים מהם ניזונים בחיידקים הפרוביוטים. ככל שניתן לחיידיקם הפרוביוטים סביבה נוחה יותר גדלים הסיכויים שהוא יתרבה.

מומלץ מאוד לצרוך פרוביוטיקה עם FOS אך יש לזכור כי ה FOS הם סיבים אשר יכולים להקשות על פעילות מערכת העיכול ולהגביר תופעות של גזים ונפיחות. במקרים כאלה חשוב לחפש פרוביוטיקה ללא FOS.

אין הרבה מוצרים ללא FOS בשוק.

המוצר הכי חזק ללא FOS  שקיים היום בשוק זה ה VSL#3 או VIVOMIX. הוא מגיע בפורמט אבקה. בקופסא יש 10 שקיות ובכל שקית 450 ביליון חיידקים. המוצר לא זול ולא נימצא בכל מקום בגלל שיש לשמור אותו בקירור כל הזמן. זהו מוצר נפלא למי שצריך לשקם את מערכת העיכול שלו ואפשר לחלק את השקית ל- 2-3 מנות.

חיי מדף

מדובר בחיידקים חיים ולכן חשוב לשמור במקרר לאחר הפתיחה, גם אם זה לא מצויין על האריזה.

בדקו שהתוקף ארוך ככל האפשר. החברות מחוייבות לציין את מספר החיידקים הצפוי ביום התוקף האחרון אבל עדיין אנחנו רוצים לקבל מקסימום חידקים פעילים.

נטילה

כאן הדעות חלוקות. על האריזה בדר”כ מצויין שיש ליטול עם האוכל בהתאם להנחיות משרד הבריאות לגבי כל תוספי המזון. אני  ממליצה ליטול את הפרוביוטיקה לפני השינה על בטן ריקה. מערכת העיכול בלילה איננה פעילה ויש לחיידקים זמן ארוך יותr לשהות במעי ולעשות את עבודתם. במידה ושכחתם ניתן ליטול בכל שעה. יש כאלה המעדיפים נטילה בסמיכות לארוחה ומרגישים שזה משפר את העיכול ואת הרגשתם לאחר האוכל.

איך תדעו? פשוט תנסו. הקשיבי לגוף ולבטן ותקבלו את התשובה שלכם.

ומה עם היוגוורט ביו?

המקררים עמוסים ביוגורט מועשר פרוביוטיקה.

לצערנו רוב החיידקים הפרוביוטים אינם שורדים את חיי המדף הארוכים של היוגורט

ובדר”כ אינם יעילים כמו נטילת פרוביוטיקה איכותית.

לעתים הכמות שנותרת מספיקה לעשות עבודה מסוימת,

אך יש לזכור שבעיות עיכול רבות נובעות מרגישות ללקטוז או למרכיבי חלב אחרים

ולכן כאן אתם צורכים את ה”תרופה” עם הגורם לכאבי הבטן….

השארת תגובה